2007-03-11

Bland bloggar och myggstick

Nu har jag lagt till en liten extra länklista, en med länkar till andra som pluggar till läkare eller är läkare. Ett par av dem jag har på listan är riktigt bra. Den där gäddan i rejäla skor till exempel, rekommenderas varmt.

Nu kommer mitt nya koncept som skall återkomma varje söndag. Lämpligt nog ska jag kalla detta lilla projekt för "Sunday illness", även om det inte har med bakfyllor att göra eller är något patologiskt som rör just söndagar av alla dagar.

Hur som haver...

Denna veckas Sunday illness: Japansk encefalit (alltså en hjärninflammation).
En virussjukdom buren av myggan Culex tritaeniorhynchus. Viruset är ett arbovirus och reservoarorganismer är framförallt svin och fåglar. Av de som blir smittade blir ca 2% sjuka. Av dem dör omkring 30 % och omkring 30% får bestående neurologiska men. Blir man smittad finns det ingen antiviral behandling, men man kan i förebyggande syfte vaccinera sig om man ska till områden med denna smitta (tempererade och subtropiska områden i Asien typ).

Och det är den här lilla gynnaren som försöker göra livet surt för oss denna gång.
Är det så att det här inslaget inte är bra, roligt eller intressant så är det bara att fälla någon kommentar eller slå mig på käften, då kanske det inte blir något återkommande inslag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra! Men vart är symptomen!?=D Jag vill ju veta vad det är som händer när man blir sjuk! Det är ju det som är det smaskigaste^^

Eric sa...

Attans, symptomen glömde jag!

Får fixa det till nästa söndag.

Anonym sa...

Sunday illness får två tummar och en tå upp från mitt håll! :)

Eric sa...

tack.