2007-03-25

Sunday illness III

Då var det dags igen för veckans höjdpunkt, sunday illness.
Eftersom jag i personlighetstestet igår blev nån jävla bergsget så fick jag lust att skriva om den där sjukdomen där man åldras väldigt snabbt. Men icke, kan inte komma på namnet på sjukdomen så jag får rikta in mig på något annat. Varning för obehaglig bild!


Dracunculiasis
Orsak: Infektion, genom orent vatten, utav en parasitmask. :S


Vad händer då?
De små rackarna till maskar kommer in genom din mag-tarmkanal efter att du druckit dåligt vatten. Honorna migrerar gärna ner till de nedre extremiteterna där de växer till sig. De kan bli rejält långa. Säkert uppåt halvmetern.

När de är mogna väntar de på bra tillfällen att ta sig ut genom värdens hud för att sedan simma iväg.


Hur blir man av med eländet?
När du väl har blivit infekterad så är det inte mycket att göra åt själva parasiterna än att försöka dra ut dem genom huden, långsamt och inte direkt smärtfritt. Maskarna måste dras ut väldigt långsamt så att de inte går av, då kan delar av dem som inte kommit ut ur vävnaderna orsaka svåra inflammationer.

Det man ska göra om man är infekterad är att knapra antibiotika så att man inte blir infekterad av bakterier som kan komma in i sår. Sen ska man äta antihistaminer för att minska svullnaden i den infekterade vävnaden.

Sjukdomen är i sig inte dödlig, men man kan få bakteriella följdinfektioner som är dödliga.

Många drabbas av bestående handikapp.

Det gör väldigt ont att drabbas av denna äckliga sjukdom.

Tack och lov så drabbas färre av denna parasit. De flesta som drabbas är i Afrika.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det. Bilden. Vidrigast. Ever. På. Min. Näthinna. *måste ta en dag ledigt från universitetet för att hänga i badrummet och "må lite illa"* ;>

Anonym sa...

Jo den där sjukdomen har man hört talas om. Helt klart av det mindre bekväma slaget.

I alla fall.
Om du vill ha manuskriptet av exjobbet så skicka mig din fysiska adress till höghuset du huserar i på min e-mail frkstg01 "at" student (punkt) umu (punkt) se

Labbet awaits! :)

Eric sa...

Stina: Anar jag ett visst mått av sarkasm eller? :P

Fredrik: Nu har jag skickat min adress och lycka till i laboratoriet!

Anonym sa...

Du vet väl att labben ovanför blodcentralen i folkmun kallas för "genpoolen"? ;)

Eric sa...

Fredrik: Hahahaha, jag älskar biologhumor.

Säg till om ni söker sommarjobbare till genpoolen btw.