2007-03-04

Bland snus och golfklubbor

Idag köpte jag ut för första gången i mitt liv. Hoppas det inte behöver bli fler gånger.
Det var inte till någon minderårig, det är jag 99,99% säker på, karln såg ut att kunna vara min egen farsa.
Han hade inte leg med sig och kunde därför inte köpa sitt snus, så jag fick visa mitt leg och betala så snällt, jag fick pengar av honom samtidigt, så jag gick naturligtvis inte minus.

Sedan funderade jag till lite grann. Var det etiskt försvarbart att förse en snusare med snus?
Först tänkte jag att jag som läkarstudent kanske borde ha sagt att snus minsann inte är så bra. Men samtidigt skulle ju det vara lite förmyndaraktigt. Jag ska förvisso bli läkare men jag ska inte skriva folk på näsan eller idiotförklara dem. Att snus är mindre nyttigt tror jag att mannen är fullt medveten om och han behöver inte att någon näsvis läkarstudent ska komma och påminna honom om det.
Bättre kanske då att han behåller en någorlunda positiv bild av läkarkåren till sitt nästa läkarbesök. För både hans och läkarens skull.


I höstas så kollade jag på "CBS 60 minutes" om ett riktigt vidrigt fenomen i USA i Aftonbladets artikel De dödar för nöjes skull så tar man upp samma fenomen.
Jag kommer ihåg att när jag såg reportaget på tv fick jag en riktigt stark obehaglig känsla inom mig.
Typ samma sorts obehag man får av att se gamla filmer från koncentrationsläger.
Först undrar man vad i helvete det är som får en att gå över denna gräns. Okej, folk slår ihjäl varandra lite överallt i världen, men här är det pojkar från medelklassen som tidigare varit ostraffade, de har egentligen ingenting att få ut av att slå ihjäl folk utom än rent nöje.

Vad kan ge en så märklig människosyn?

"Och i oktober gav sig sex pojkar i nedre tonåren på en man med golfklubbor i Huntsville i Alabama."

Brrr.

Sedan att en del butiker i USA säljer DVD:er där man förnedrar hemlösa. Det måste ju vara tecken på att något har gott snett på en högre nivå en på kompisgängnivån.

Inga kommentarer: