2007-03-02

Orättvisor och cancer

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte oroar mig så himla mycket för min diabetes, jag verkar ha bra koll på sockret, jag har koll på vikten och framförallt är jag glad (trots att celltentan står för dörren).

Men som diabetiker blir man ständigt påmind, särskilt om man valt att plugga medicin (väldigt mycket inom läkarutbildningen kommer att ha med diabetes att göra, detta gissel).
Godis och läsk kan ge cancer på DN.se är en artikel om hur högt blodsocker ökar risken för ganska många olika sorters cancer. Lite segt att vara en sådan med lite väl högt socker ibland.
Nu ska jag inte lägga fokus på cancer utan på en annan del utav artikeln:

"En livsstil som minskar nivåerna av blodsocker skulle därför sänka cancerrisken överhuvudtaget, inte bara bland överviktiga personer utan också bland dem med normal vikt. En sådan utveckling ger på köpet även en minskad risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar."

Cancer är en hemsk sjukdom tror jag, men en ohälsa som skördar fler dödsoffer i västvärlden är hjärt-kärlsjukdomar.
Lägg mindre fokus på cancer, rör på er för hjärtats skull istället.


Jag har förresten fått kallelse till ekokardiografi nu, på torsdag ska de kolla upp mitt blåsljud. Hoppas jag får behålla en bild.

Dagen efter ska jag på ögonbottenfoto. Snart är jag den mest kartlagda människan jag känner (har dock hård konkurrens).

Inga kommentarer: