2007-03-03

Niemanns pitt

Tarmbakterier ger bättre dataminnen läser jag.

Fascinerande att man kan lagra in människoskapt information såsom musik i bakterier och sedan läsa av det. Men syftet med det, att skydda information mot atomvapen. Jag undrar om de har tänkt på att DNA skadas utav radioaktivitet?

Har förövrigt suttit hela lördagen på MB tillsammans med några kursare och pluggat inför tentan. Samma sak som jag gjorde igår.


Ikväll blir det avkoppling med pizza. Fan vad gott!


Sedan tänkte jag på om man nu kan lagra in musik i DNA, då borde man ju kunna spela upp mänskligt DNA som ljud. Undrar hur det skulle låta. Ta till exempel genen för... ähh skit samma, kommer inte på nåt vitsigt.




Och här kommer några goda vänner jag längtar efter att kunna kyssa adjö:



Okej, Medical Biochemistry får jag dras med ett par terminer till, men det är å andra sidan den boken jag gillar mest... utav dessa tre.

Och så var det det här med Niemanns pitt. Efter en hel dag på ett bibliotek med kursböcker, anteckningsblock och hand-outs så blir man lite humoristisk. Vi har haft ett case om kolesterol och då handlade det om en sjukdom som heter Niemann Picks sjukdom. Så kul är det med celler gott folk, så kul är det.

En annan cellulär rolighet är ju endocytos genom Coated pit(t).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aja baja, inte förakta Henderson's. En alldeles lysande samling du har nytta av! :)

Eric sa...

Jo, det är en väldigt bra bok. Har mycket stor användning av den just nu, det är nog mer så att jag önskar att jag inte hade användning utav den. För det skulle innebära att cellkursen var godkänd och klar.

Anonym sa...

Den kommer nog till nytta fler gånger än bara cellkursen. ;)

Lycka till på tentan btw!!