2007-02-22

Bland kalorier och procent

Nu vill Aftonbladet att man ska sluta röra på sig också: ”Motion onödig för viktnedgång”.

En artikel på Aftonbladet kanske inte gör någon större skada, men jag ska försöka lindra skadan så gott det bara går.

Artikeln verkar baseras på endast en studie och den innehåller en sak som jag verkligen hänger upp mig på.

Man har gjort en jämförelse mellan olika tillvägagångssätt att gå ner i vikt och enligt mig gjort en ordentlig tabbe:
Man har delat in en väldigt liten grupp överviktiga försökspersoner (35 st) i mindre grupper:
En grupp minskar sitt kaloriintag med 25%
En grupp minskar sitt kaloriintag med 12,5% och ökar sin träning med 12,5%.
En grupp fortsätter som vanligt.

Och sedan kollat hur mycket de tappat i vikt.


För den som tänker till lite är felet kanske uppenbart, men jag ska förklara varför jag tycker det är något lurt:

Låt säga att en person äter 4000 kilokalorier per dag. Om han skär ner kaloriintaget med 25% kommer det att minska med 1000 kilokalorier till 3000 kilokalorier.

Om samma person inte rör sig så himla mycket, låt säga att denna person förbränner 100 kilokalorier per dag genom fysisk aktivitet så kommer en träningsökning med tolv procent innebära att denna person förbränner 12,5 kilokalorier mer per dag. Denna person ska ju sänka sitt kaloriintag med 12,5% också, det ska man ju göra om man tillhör den gruppen, detta innebär att personen personen sänker sitt kaloriintag med 500 kilokalorier per dag.

Min poäng är:
Om man rör sig extremt lite, vilket inte är helt ovanligt i det stora landet i väst (där undersöknigen är genomförd) och äter extremt mycket, inte heller så ovanligt, då kommer denna helmärkliga indelning i grupper att ge lite skumma resultat.

Sedan är det inte bara för kroppsvikten som man rör sig, rörelse är bra för benstomen, lederna, blodtrycket, musklerna och inte minst psyket.

Om jag gjort nån grov tavla i detta inlägg så skicka mer än gärna en kommentar eller nåt. Jag är grymt trött nu, så det skulle inte förvåna mig om det smugit sig in ett eller annat fel.
God natt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klart den är bra. Big Ideas alltså.

Och även fast jag inte studerar medicin verkar det som om dina resonemang stämmer. Däremot tror jag att man kan gå ner genom maten utan att träna, men inte tvärtom. Om man äter väldigt onyttigt alltså.

Eric sa...

Jag tror att ska man gå ner i vikt så handlar det bara om att energiutgiften skall vara större än inkomsten.
Sedan om man ökar träningen eller minskar födointaget tror jag att det spelar mindre roll för viktminskningen.

Sedan så finns det så många mer aspekter av viktminskning, olika mat håller en olika mätt olika länge per kalori och olika träning är olika effektiv och olika rolig.

Intressant är det i vilket fall som helst, även för en sådan som mig som är rena novisen på området.

doktor solo sa...

Du har helt rätt i det du säger Eric, att energiförbrukningen måste vara större än intaget för att man ska gå ner i vikt, men det är väldigt svårt att få folk att gå ner i vikt enbart genom motion. Orsaken är att då energiförbrukningen ökar, så ökar även hungern. Överviktiga som börjar träna utan att få kostråd blir hungrigare och äter mer, och går därför inte ner i vikt. Oftast. Har jag läst att studier visat i alla fall, och det låter ju vettigt. Absolut effektivast verkar kombinationen av motion och begränsat kaloriintag vara.

Mysig blogg förresten!

Anonym sa...

Och en viktig del glömmer man helt bort - att fysisk aktivitet, även i mycket små mängder - förhindrar att man blir överviktig.

Och att det är bättre att vara lä ttöverviktig och fysiskt aktiv, än normalviktig och fysiskt inaktiv - om man ser ur hälsovinkeln!

Anonym sa...

Precis rätt i resonemanget. Dock så har ju läkare i sverige gått ut med att säga att man ska röra sig 30 min om dagen. Det ska räcka för att man ska hålla sin vikt i schack.

Då kan man börja fundera, rör inte folk på sig 30 min om dagen redan? Jag går minst en hundpromenad om dagen som är kring 30 min. Är jag ovanlig då?

Håller med ninja ister om att man ska vara fysisk aktiv. Gå till jobbet är bättre än att ta bussen eller bilen.

Eric sa...

30 minuter är knappt någonting.
Det är gjort nästan i en handvändning.

Anonym sa...

Jag orkar faktiskt inte tänka efter om du gjort någon tavla i det här inlägget för jag är trött som en pensionär just nu. Men jag tror att jag fattar hur du tänker, för jag tror att jag tänker likadant och jag tror att de gjort en liten miss och att du har rätt i det du skriver. Dock brukar jag inte ta till mig allt för mycket vad Aftonbladet skriver om träning, mat och hälsa rent allmänt. De kommer med så mycket skitsnack och myter att det står mig upp i halsen. Det här var ju knappast förvånande.

Ang. det där med att röra på sig 30 minuter om dagen för att hålla vikten i schack.. det spelar ingen roll om man tex. promenerar 30 minuter om dagen, man kommer inte att gå ned i vikt ändå om man vräker i sig mat och/eller onyttigheter. Inte för att vara elak men min mor är ett lysande exempel på en sådan person. Ur icke viktrelaterad hälsosynpunkt (fan vad skumt det låter) är det såklart fördelaktigt att motionera 30 minuter om dagen för som nån här ovan sa lär en lätt överviktig person som ändå rör på sig ha bättre förutsättningar för god hälsa än en normalviktig som inte rör på sig alls. Ska man däremot ner i vikt är det kalorier in vs kalorier ut som gäller.