2007-02-18

Recension: A Mighty Wind

Jag satt igår framför min dator och kollade på DVD-film. A Mighty Wind. Nu kommer en kort recension:
Gruppen bakom bland annat Best in Show och This is Spinal Tap har här gjort en liknande film om ett par folkmusik-grupper som under en föreställning skall återförenas för att hedra minnet av bortgången kollega.
Berättandet sker i dokumentärformat och vi får följa förberedelserna inför föreställningen, själva föreställningen och ett efterreportage sex månader efter föreställningen.
Redan innan alla karaktärer hunnit presenteras har jag fått mig ett par fina skratt. Jag älskar den här typen av humor, kanske är det för att den siktar in sig så nära det "vanliga" mänskliga. Det blir aldrig riktigt hysteriskt, men i den här filmen så är det en stor vinst, det gör den mer trovärdig.
Att filmen är rolig rätt igenom nöjer de sig inte med, musiken är riktigt bra. Jag säger inte detta för att jag är såld på amerikansk folkmusik, utan mer för att jag är imponerad över att det låter så bra och ser så himla äkta ut. Antagligen beror det på att det är skådespelarna som sjönger och spelar. Det är inte ofta som jag tycker att musiknummer känns så klockrena i spelfilmer.
Jag gillar att de refererar till Sverige i en scen och jag blir eld och lågor när de än en gång refererar till Elvis Costello (det finns Costello-referenser i Best in Show också).

Kolla imdb.com för att läsa mer om filmen.

Inga kommentarer: