2007-02-25

Bland palt och palt

Sitter här med en mage fylld med norrländska delikatesser. Åt för första gången palt (Palt på wikipedia) idag. Det var riktigt gott. Hade en insulinkänning i kroppen när det var dags, alldeles perfekt tajming med andra ord.
Palt, smör, fläsk vid sidan av, rårörda lingon och ett stort glas mjölk. Ujuj.
Det var gott. Den första slank ner så bra att jag tog två ordentliga paltar i min andra portion. Den tredje och sista palten fick jag kämpa med. Det måste bli fler gånger, det här var gott.

Jag är rejält dåsig nu så jag funderar på att lägga mig snart. Ska bara slösurfa lite...

DN.se idag: "Fler upplever sig vara sjuka".

Att vara läkare idag handlar inte bara om att skriva recept eller ställa diagnoser, man måste också vara riktigt vass i psykologi.
Motivera sina patienter till att ta sina piller, göra sina övningar och följa sina dieter.
Det räcker inte med att säga "Så här är det så gör så!".

Det handlar inte om att dalta med patienterna, det handlar om att få dem att följa den vetenskap och beprövade erfarenhet du under din långa utbildning fått lära dig.

När jag gick till medicinkliniken i Örebro för min diabetes kändes det nästan alltid som om de körde med silkesvantar. Kanske beror det på att jag är son till dr Lagerström och kanske beror det på att jag även är son till en av damerna på Nuklearmedicin på USÖ. Jag vet inte och det har ingen relevans för historien.
Hursomhelst.
När jag kom upp till Umeå så var det annat ljud i skällan. Då var det minsann inte "Ja du ligger lite över gränsen på ditt HbA1c, men det är jättebra" nej, då var det snarare "Du har bra värden, du ligger inom gränserna, men det kan bli bättre och det ska bli bättre!".

Jag känner mig mer taggad nu, även om det kanske inte var kul att inte få det beröm man var van vid från Örebro-tiden. Men jag har lärt mig en hel del på de besök jag har haft på medicin i Umeå.

Men i alla fall.

Jag tycker att det är bra att vi i alla fall är rent somatiskt friskare nu än för 20 år sedan. Att vården blir bättre, trots alla svartmålningar från alternativmedicinare, privatiseringsivrare och politiker.

Vården kan alltid bli bättre, men den är inte helt åt helvete i alla fall.

Paltschwiiimen (a.k.a paltkoma) sitter fortfarande i och det kanske inte blir några bilder ikväll från helgens aktiviteter, men de kommer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som inbiten och urskogsfödd norrlänning blir jag lite avundsjuk varje gång jag hör talas om palt och tillhörande shwiimen. Måste koka palt nån dag nu...

Eric sa...

Låter inte alls som en dum idé.