2007-02-22

Before the Rain

Torsdagsbion skulle avklaras.
Ska jag vara ärlig var jag inte sugen på att se på bio, men någon liten röst inom mig fick mig att bege mig i alla fall.

Jag unnade mig en bussresa för ovanlighetens skull och vilket nummer jag får se:
Busschauffören, som talade ett språk jag inte begrepp (inte norrländska dock), visar prov på grym simultanförmåga.
Han tar emot betalningen, får bussen i rullning, talar i mobiltelefon, ger mig min biljett och styr ut bussen från busshållpatsen med sin ena armbåge i ett enda moment.


Filmen, Innan Regnet Faller (1994), en kortkort recension:
En grymt vacker film på många sätt och vis. Den använder många intressanta bilder och vinklar. Den inrymmer mycket tragik och några riktigt obehagliga scener. Den är uppdelad i tre episoder som hänger ihop på sitt lilla vis, och den mellersta episoden innehåller något av det obehagligaste jag sett på film på länge.

Det finns ingen vinnare i den här filmen, det finns ingen berättelse som får sitt hollywood-slut. Men det finns massor att se.

Jag har fattat mig kort och kan bara rekommendera filmintresserade som inte sett den att se den!

Kolla på IMDB.com för mer.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Busschauffören, som talade ett språk jag inte begrepp (inte norrländska dock)"

HAHA! ;D