2007-02-21

Bland annat

Det börjar dra ihop sig nu, snart är det tenta. Cellen ska avslutas.
Ingen ångest. Faktiskt.
19 poäng cellbiologi på en tenta, några få timmar.

Att jag inte har någon som helst ångest kan bero på att mina sinnen fylls av tusen andra ting. Tack och lov för att jag inte befinner mig på psykiatrikursen än, för då hade jag nog klassificerat mig som hypomaniker (eller vad det kallas) vid det här laget. Nu kan jag bara säga att jag är på bra humör.

Sitter jag på en föreläsning om extracellulärt matrix så ekar en At the Drive-In-låt i huvudet, sitter jag med Medical Biochemistry funderar jag på om det rent hypotetiskt skulle kunna finnas något system i huvudet som gav oss en fri vilja, eller om vi är dömda att vara ofria.

Den fria viljan avhandlades lite snabbt då jag tillsammans med F satt i ett grupprum på anatomen och skulle repetera lite inför tentan.
Min koffeinstinna hjärna fick mig att prata snabbt och jag hoppas att F hade lika roligt som mig.
Vi kom fram till att vi inte har någon fri vilja. Det är bara en illusion att vi fattar våra beslut medvetet. Vi lever och frodas under determinismens utstakade plan.

Att jag sitter och skriver just detta just nu beror på faktorer som har sin härledning långt innan våra förfäder utvecklade händer att klia sig i arslet med.

Jag tror jag får nöja mig här. Orkar inte gå på djupet och göra någon bättre förklaring just nu.

Vi undersökte också skillnaden mellan lamin och laminin.


Fåglarna kvittrade utanför KBC-huset idag bye the way.

Inga kommentarer: