2008-02-07

Det är attack och försvar

Virus, komplementsystem och mucosaimmunologi.

Varje dag attackeras vi av illa sinnade små saker som vill utnyttja våra celler. Åka snålskjuts på vårat biokemiska maskineri. Oftast så märker vi inte ens av virusarna. Ibland yttrar de sig i förkylningar (då ofta Rhinovirus), ibland i AIDS (då HIV).

Och här sitter jag, bloggar och undrar vem jag parasiterar på. Medan min kropps immunförsvar tappert håller yttervärldens små elakingar i schack.
Tacksam?

Ja.

Men immunförsvaret gör fel ibland, det har jag märkt. Mitt immunförsvar gav sig på mina insulinproducerande betaceller. Insulit fick jag nog. Nu har jag inte mycket till kroppseget insulin.
Människokroppen är delikat. Balanser hit och dit, hela tiden en dans på en lina. Rätt vad det är kan det gå åt helvete, men under tiden har vi nog rätt så roligt. Dansar oss en låt och ser på film.

Idag var det premiär för Bio Marx, den klassiska torsdagsbion. Dr Strangelove, den klassikern, visades. Inga kommentarer behövs. Den var bra.

Inga kommentarer: