2008-02-10

Gryta, ett måste för en Bergslagspojk

Igår begav jag mig iväg mot köksaffären för att inhandla min julklappsgryta. Jag fick 600 kronor i presentkort av mina föräldrar. Det blev en snygg, blå och emaljerad gjutjärnsgryta. Det fick mig att känna mig lite som en bergakung.
Idag skulle jag ju inviga vidundret. När jag först ställde den tunga grytan på spisen drabbades jag av lite mindervärdeskomplex, hade jag haft någon intet ont anande klasskamrat i närheten hade jag nog sagt något elakt till honom eller henne. Men nu var jag ensam och fick kanalisera mina känslor på annat sätt.
Det slutade med att jag fyllt den puttrande grytan till bredden med tomat, potatis, blomkål, falukorv, lök, grädde, creme fraische, vitlök, linser och så vidare. Jag är lite häpen fortfarande. Jag har en massa mat, ordet storkok är på sin plats. Min bror kommer att få smaka. Det ska jag se till.
Han kommer upp på tisdag, grytan kommer att ha gott om tid att gotta till sig lite extra.

Apropå bergslagen så har jag fått ett väldigt positivt mail från ett av lasaretten i bergslagen jag sökt sommarjobb. Kanske kommer jag att få jobba på akuten. Spännande. De vill intervjua mig, antingen på plats eller över telefon.
Lovande.

Ska ju neråt i landet och beskåda The Mars Volta snart, så då kanske jag kan klämma in ett litet besök på lasarettet. Nice!

Inga kommentarer: