2008-02-10

Tema: temadagar. Eller hur jag slutade ängslas och började älska vaginan

Angående mitt nyligen införskaffade våffeljärn har det diskuterats våfflor på sistonde. Eftersom våfflor är gott, friluftsaktiviteter själavårdande och sällskap behagligt, så passar det ganska bra att våffeljärnet är av modell äldre. Det vill säga att det är ett sånt man har på spisen, alltså inte kopplar in i väggen. Detta gör att man kan ha det i elden dessutom.
Eldar kan man göra upp ute i den fria luften och där ute, i den fria luften, kan man ha sällskap. Allt gott än så länge. Nydalasjön är ett bra utflyktsmål.
Så jag och Aina sitter på internet och diskuterar när våffeldagen är och jag slår upp det på wikipedia (våffeldagen). Den 25:e mars. Lite långt kvar.
Jag klickar på en länk till en lista över fler temadagar, hittar internationella kvinnodagen (8:e mars), handduksdagen (25:e maj), arkivens dag(!), (alltid andra lördagen i november, temat för 2007:s arkivens dag var:"Människan i arkiven") och så förstås världsdiabetesdagen (den 14:e november, vi har en blå cirkel som symbol, tydligen).

En bit ner på listan över temadagar hittar jag då en temadag som mina ögon stannar på lite extra länge: Vaginadagen. Den elfte mars. Väldigt nära internationella kvinnodagen. Det blir ju väldigt mycket honligt då både kvinnans och vaginans dag samsas i den veckan. Men de dagarna behövs. Vaginadagen firas, eller vad man ska säga, för att uppmärksamma och förhindra våld mot kvinnor. Dagens symbol är denna: ({}). Går lätt att skriva i ett sms om man så vill.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Lätt att jag ska fira vaginadagen. Kanske med ett bakverk. Munk?

Eric sa...

Jag är på!