2007-05-26

Eric grisar vidare

bloggportalen.se så fungerar det som så att om man länkar till olika tidningsartiklar så blir man mer synlig.
Ibland så verkar det onekligen som om folk länkar till artiklar bara för att synas, för inte verkar det som om de har något av substans att tillägga.
Idag har vi ett bra exempel i denna Aftonbladet-artikel: Sköt världens fetaste svin.

När man länkar till en artikel hamnar man på en lista med andra som länkat till samma artikel, just denna artikels sådana lista hittar man här.
I den här artikel förfäras jag över att det är en liten j*vla snorunge på 11 år som fällt grisen och får hyllningar från höger och vänster. Jag vill ge all cred åt dem som också sett detta och inte bara slängt in en länk till artikeln för att synas på bloggportalen. (T.ex: Fredrik Johanssons Blogg och Puckosmulan).

Men ni andra?

Hämtat ur en blogg jag inte nämner namnet på:
"Svin
Många svin passerar min blogg. Det här är ett rejält svin. SVIN"


(SVIN är alltså länken till den där artikeln, mer var det inte i det blogginlägget)


Visst, jag tycker också att det är trevligt med läsare på min blogg. Men har jag inget att läsa vet jag inte om det är någon vits att ha läsare. Jag menar, skriver man som i ovan citerade blogginlägg, vad ska man då ha läsare till?

Nu har jag lågt blodsocker.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ja, man hoppas ju alltid att substans, innehåll och kvalitet ska betala sig på något vis.
Men i bloggvärlden som i övriga livet, finns det många trix och knep och knåp för den som inte vill anstränga sig.
Man får ta det onda med det goda och ta till sig så mycket av knepen som man har samvete till.
jahhollis.blogspot.com/2007/05/
det-r-ngot-skumt-med-bloggtopplistor.html

Anonym sa...

I ett sånt här fall kan jag inte se någon fara i det, jag blir mer besvärad när det handlar om relevanta, intressanta frågor som folk verkligen engagerar sig i och skriver riktigt bra om, men som blir bortputtade på grund av de som bara vill länka till en uppmärksammad artikel. Det tycker jag är frustrerande!

Maddin sa...

Det där har jag inte ens haft en tanke på. Besöker aldrig ens bloggportalen, men har ett konto där.

Tycker det är mer störande när man läser nyheter på DN och det oftast finns ett par stycken länkar till någons blogg. Som oftast inte är så särkilt innehållsrika som du skriver, utan bara en länk och en snabbt skriven kommentar. (ska inte säga att jag är mycket bättre dock ^_^)

Anonym sa...

Får säga tack för det cred jag fick, och kan samtidigt bara hålla med dig. Försöker ha något innehåll i det jag skriver om. Finns ingen poäng att bara försöka synas.

Kommenterar rätt ofta nyheter som irriterar eller roar mig, men då finns det som sagt en anledning till det som jag kan skriva om. Har min blogg reggad på bloggportalen.se men besöker den sällan, just av den anledningen du beskriver.

rigg sa...

Det där är både-och... oftast skriver jag med mer substans, ibland bara kort. Tanken med mitt blogginlägg om svinet var mer att få lite surr i kommentarerna (och möjligen en liten debatt där fast jag inte hakade på en kommentar om gossens ålder). Bloggportalen drar väldigt lite läsare till bloggen, så för mig är det ointressant att länka till aftonbladet/expressen för att försöka få besökare.

DN/SvD drar mer läsare till bloggen via twingly så där försöker jag ha mer substans i bloggposterna.