2008-01-28

Ugnen

Ibland är det faktiskt ganska trevligt i korridoren, inser jag nu med några få dagar kvar här. Har under några dagar fantiserat om att göra baconlindad kyckling i ugnen och idag skulle jag skrida till verket.

Kommer trött hem från skolan, den tog på krafterna minsann, för första gången skulle vi leka doktor. Konsultationsövning. Jag fick Ludvig som patient, han var misstänkt gravid, jag var väldigt nervös.
Men det gick ganska bra till slut ändå.

Hursomhelst, trött var jag när jag kom hem till korridoren och upptäckte att någon dragit igång ugnen. Det kan ju bara betyda en sak, inte att någon tänkte på just mig att jag skulle göra kyckling i ugnen, utan att någon annan ska använda ugnen. Tack och lov för att det var Dennis som skulle göra kyckling han med. Vi kunde dela på ugnen alldeles utmärkt, tillochmed mina klyftpotatisar fick lite plats.
Det var trevligt.
Sedan kom en av de nya ut i korridoren, det blev andra gången vi talades vid sen i början av december. Alltid nåt.

Baconlindade kycklingbröst, för min del. Fyllda med färskost, ytbehandlade med dijonsenap och lite peppar, sedan bacon, därefter fick de ligga i en form och bada i en halv centimeter vitt matlagningsvin. Vi gjorde en sås på skyn som blev tillsammans med lite grädde och peppar. Till det var det klyftpotatis och en aioli-inspirerad vitlökssås. Jag har varit sugen som tusan på vitlök de senaste dagarna.

Nu: mätt som en plätt och redo att packa några lådor till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj så galet gott det där lätt. Kan jag få ett mer detaljerat recept?

Pretty please? Med socker on top?