2008-01-20

Fläsket brinner

Jag kallar mig inte djurrättskämpe. Jag är inte vegetarian. Men ibland...
I en artikel i DN:s nätupplaga idag står det om en brand: "300 grisar innebrända i ladugård".

Det som förvånar mig är att journalisten inte verkar ha så mycket till övers för själva djuren som brann inne, såvida det inte var någon sorts retorisk poäng journalisten ville få fram genom att skriva: "Det sammanlagda värdet på grisarna är oklart".

Har grisar bara ett värde som egendom, inte mer värt än en traktor, en åkerlapp eller en Toyota-bil?
Jag menar, även om man äter kött måste man väl ändå tänka på att ett djur lidit för din kotletts skull.
Lite tacksamhet?

Det är lite synd om bonden, helt klart, men tänk, ur ett utilitaristiskt perspektiv, på hur mycket lidande grisarna tillsammans sammanlagt utsattes för. 300 stycken ju.

Inga kommentarer: