2007-09-16

Olika sätt att tala

Idag tycks jag spotta ur mig inlägg efter inlägg. Som om kvalitet har ersatts av kvantitet. Sedan kan man ju ifrågasätta om det ens fanns någon kvalitet att ersätta från början.
Hursomhelst, Örebro har tydligen en ful dialekt. På Aftonbladet.se har man en artikel (Utse Sveriges Coolaste dialekt) åtföljd av en rad ljudklipp där personer från olika delar av vårat avlånga land får beställa pizza.

Jag vill som Örebroare poängtera att jag nog aldrig har hört någon med en sådan dialekt beställa pizza, jag är inte ens säker på att jag någonsin hört någon riktig Örebroare tala så, inte så fult i alla fall.
Det måste vara fusk nånstans, som om artikelförfattarna valt ut det värsta de kunde höra av just Örebrodialekt.

Att Göteborg vinner i omröstningen beror enbart på att det är under Göteborgssektionen på webbsidan som artikeln ligger. Då faller det sig ganska naturligt att den hemska dialekten får så höga siffror.

Umeås dialekt är snyggast bye the way, enligt mitt tycke, så nu ska jag ut och lyssna och lära.

Inga kommentarer: