2007-09-16

Gröt

Det här med gröt.

En underskattad maträtt som jag börjat äta på morgnarna. I somras någon gång under min sejour inom demensvården blev jag hookad på gröt, fick in vanan att laga gröt till frukost.
Gröt är något man kan variera i oändlighet och om det nu mot förmodan skulle bli över gröt (hur nu det skulle kunna ske) så kan man steka skiten. Men det har jag inte behövt göra än.

Blåbär var en hit att ha i. Gav en extra känsla av skog och nyttighet. C-vitamin och dvärgbandmask.

Nu har jag prövat på att ha i torkade aprikoser några dagar. Helt fantastiskt gott för kropp och själ; kalium, kostfibrer och mycket annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eric! På något sätt, eller nu försöker jag få det att låta på annat vis, men jag kom till din blogg via helgon. Anyway, om gröt... jag gillar att hacka äpplen och ha i gröten, antingen kokar man upp dom med gröten och de blir lite mjuka eller blandar i dom just i slutet, och sedan kanel på! Dessutom toppa med solrosfrön, och eventuellt lite flytande honung. Och nu pratar jag så klart om fiberhavregrynsgröt. Det är värt att prova i alla fall, vilken gröt brukar du äta förresten?

Lycka till med gröten.

/ Jenny (fishbowl)

Eric sa...

Jag körde med råg- och havregrynsgröt några veckor men har nu gått tillbaka till vanliga hederliga fiberhavregryn, med torkade aprikoser i.

Jag provade på att köra med äpplen i en gång och kanel på det, men det blev inte perfekt. Får kanske experimentera mera.

Men tackar för tipsen!

Eric sa...

Förresten, välkommen till min blogg! :D