2009-06-09

Bland uskor och kanyler

Idag gjorde jag mitt tredje och sista inskolningspass på neurologavdelningen, i morgon ska jag över till och läras upp på neurokirurgens vårdavdelning. Tre dagar även där, sen är det tänkt att jag ska vara så pass skolad att jag kan sköta patienter någorlunda självständigt. Vi får se hur det går.
För mig med väldigt lite praktik hittills i utbildningen känns det ibland som att jag har en del att hämta in jämfört med sjuksköterskestudenterna, men det ska väl gå. 

Jag lyckades på första försöket med att ta blodprov på en svårstucken patient för att minuterna senare bli vimmelkantig av att titta på när en annan patient skulle stickas, han hade ont och jag tror att det bidrog till min nästansvimning.
Efter lunch for vi ner med en patient till EEG (elektroencefalografi) och i samma ögonblick som trötta jag (man blir rätt trött av att jobba kväll och sedan börja 6.45 dagen efter) höll på att slumra till sa den biomedicinska analytikern att EEG:t visade att patienten höll på att somna även hon.
Trots att jag vid ett ögonblick hade det svårt att hålla ögonen öppna tycker jag att det är ett spännande arbete, det verkar vara bra kollegor och det är intressanta patienter.

5 kommentarer:

christian sa...

Låter som det kommer bli en intressant sommar.
Jobbar du i Örebro eller Umeå?
Själv får man vara i kommunen den här sommarn och nästa innan man får bli uska inom landstinget(längtar).

Eric sa...

Det är Umeå som gäller denna sommar, tänkte passa på att se hur det känns när det aldrig blir mörkt och alla studenterna är borta.

Är det så att de vill att man ska jobba i kommunen en massa innan man får jobba som uska i landstinget? Kvar på Askenäs?

Christian sa...

Mmm jag är kvar på askenäs. Landstinget i Örebro är lite kräsna, man måste ha gått 4 terminer på SSK-programmet innan man får bli uska där.

Eric sa...

Hur länge har du hunnit gå då?

christian sa...

1 termin :P