2007-08-17

Banken

Jag skrattade hela vägen hem från banken, förutom då en Volvo-gubbe tutade på mig.
Men det kunde ha varit annorlunda.

Jag gick till banken för att min internetdosa gett upp. En sådan dosa är rätt viktig för en sådan som mig. Jag vet inte hur man gör det och har aldrig betalat någon räkning på annat sätt än genom internetbanker.

Kommer dit, tar en kölapp, sätter mig på en stol. Det tar tid, det går trögt. Det är något jag kan leva med och under tiden jag sitter där kommer jag på att det finns något studenterbjudande som kan vara bra att kolla upp innebörden av.

Det jobbiga är när en kärring kommer med sina två barnbarn. Det finns gott om platser att sitta vid så jag förstår inte varför hon ska parkera sina två mjukglassätande snorungar till barnbarn bredvid mig på min vänstra sida och sedan parkera sitt feta arsle på min högra. Jag förstår inte det. Kanske skulle jag kunna ta och lyfta på mitt, aningen gracilare arsle till en annan plats så detta ekipage ska kunna sitta ihop, men det är ju så urbotat dumt att en oskyldig 24-åring ska behöva flytta på sig när det finns långa rader med bekväma fotäljer några meter bort. Suck.
Ungen bredvid mig, en pojke med ett utseende som skulle kunna provocera även hans morsa, smaskar på sin mjukglass som om han visste hur irriterad jag blir av det.
Jag räknar till tio. Sedan fantiserar jag om hur jag ska köra ner resten av glasstruten i halsen på honom. Jag förstår att det är en mormor som är ute med sina barnbarn och att denna mormor börjar få myror i byxorna. Så istället för att vänta snällt på sin tur som hon har blivit tilldelad genom kölappen så går hon och rycker i kraken till banktjänsteman som ska ta hand om oss som köar. Då får jag lust att köra ner båda barnbarnen i hennes hals.

Några minuter senare har hon gjort sitt ärende utan att ha suttit i kön som hon borde. Det går ganska fort tills det är min tur, trots trängningen. Banktjänstemannen är ganska trevlig. Hjälper mig med min internetdosa och kollar upp studenterbjudandet. Det visar sig att jag betalar en summa pengar varje år för att få ett sämre kort än jag får genom studenterbjudandet gratis. Jag blir glad. Tjoho!
Väntar nu på att få kortet hemskickat.

Jag kanske borde poängtera att jag gillar barn och att inga barn skadades i detta inlägg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Ungen bredvid mig, en pojke med ett utseende som skulle kunna provocera även hans morsa" Haha :D Jag vill också göra provocerande fula horungar illa! Vi borde skaffa oss slagträn och gå ut nån dag!

Eric sa...

Det får bli ett fantasiprojekt, vi kan sitta sena lördagkvällar och hitta på scenarion där vi misshandlar barn över ett glas rött.

Är lite svårt att få jobb om man slagit ner småbarn. :D

Anonym sa...

Haha, klockrent :D
"Då får jag lust att köra ner båda barnbarnen i hennes hals"
Skulle ha varit en vacker syn, i say.
I allmänhet är det ju faktiskt en skräckupplevelse att besöka banken istället för att fixa allting sådant smidigt via internet.

//Rebecca