2007-04-30

Örebro universitet

En liten historia som pågått i Örebro sedan jag gick på universitetet där har av allt att döma kommit närmre sitt slut. Universitet döms för diskriminering (svt.se).

Man har fällts för diskriminering då tre kvinnor nekats plats på hälsoutvecklarprogrammet till förmån för tre karlar som haft sämre meriter. Nu är det alltså inte okej med könskvotering. Jag vet inte vad jag ska säga om kvotering, det finns både för- och emotargument.

Men så jävla stor sak är det väl inte att inte komma in på det där programmet att man måste få 75000 kronor i ersättning för det. Det känns mer som om de stämt universitetet för att de kan det och inte för att universitetet gjort något riktigt grovt.

Nu är det valborg, så låt oss skåla för de 225000 kronorna man nu måste dra ner på undervisningen vid Örebro universitet, och skåla för advokaterna som nu får skörda cashen de så hårt har slitit för.

Ps.
Var det bara jag som hörde felsägningen: "...en spräckt lebb... läpp." på tv4-sporten igår när de rapporterade från damfotbollsmatchen mellan Arsenal och Umeå och målvakten spräckte läppen?
Ds.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Freudian slip av programledaren kanske?

Eric sa...

Björn: Haha absolut nåt sånt! Kanske säger en del om programledarens fördomar mot damfotboll?

Ylva sa...

jag hörde den :P

Eric sa...

du gjorde det?

fan vad skönt, då vet jag att jag inte är galen. eller i alla fall inte ensam om att vara galen...