2006-11-28

Bland helicas och kikärtor

I mitt eviga sökande efter sanningen och enzymer så kom jag över något:

"Popular Joke
A joke about DNA helicase is told as follows: "If I were an enzyme, I'd be DNA helicase so I could unzip your genes""

Saxat från Wikipedia på engelska, på sökordet helicase (ett sketet enzym).


Jag funderar på författarens tankegångar, skämtet är inte ett dugg roligt, tycker jag, även om jag tror jag förstår vitsen.
Det roliga är, enligt mig: "Popular Joke".
Populär var? Bland vilken sorts människor?
Är det så att man i sitt labb i sin vita labbrock skämtar med sina labbkamrater om enzymer och gener (genes/jeans). Vid kaffemaskinen tar man av sig sina glasögon, spanar in hon som håller på att studera DNA-polymeras hos E.coli och sedan drar det "populära" skämtet.

Nej, nu ska jag sluta mala vidare på det.

Rörde ihop en pastasås med en massa vitlök, kikärtor och lite kyckling. Det blev gott, kände att det var en del råvaror som det var dags att använda. Känner mig nöjd med lite nyttig mat efter allt detta hallonpajsvulstande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eh....ahem....

Jag skrattade faktiskt högt.

Är allvarligt störd. Härmed vetenskapligt bevisat.

Nörd.

Eric sa...

kanske blir jag också så efter några år av studier häruppe.