2006-11-08

Bland blåsljud och friska fläktar

Idag var jag på mitt första läkarbesök häruppe, dags för nya namn, nya rutiner och nya funderingar.

Pelle, min nya läkare presenterade sig så, med ett fast och spritluktande handslag. Han luktade inte sprit, sannolikt var det bara händerna som var desinficerade.
Det var inte bara händerna som var en uppenbar frisk fläkt, även Pelle var det. Han verkar bra.
6,1 % i HbA1c är väl precis på grånsen, men det var okej. Det blir lite att jobba på, har fått i uppgift att köra två dagar som jag ska mäta blodsockret extra noggrant någon gång framöver. Först innan varje måltid, sedan en och en halv timme efter varje måltid. Och så förstås en gång på kvällen. Sedan ska jag föra dagbok på det, skriva ner insulindoser, kost och fysisk aktivitet. Det kan bli spännande.

Förutom HbA1c:t som bara var en tiondels procentenhet över gränsvärdet, så var jag frisk som en nötkärna sånär som på ett blåsljud i hjärtat. Någonstans, långt bak i tiden, har jag för mig att jag har hört något om detta. Men det kom jag inte ihåg förrän Pelle kollat hjärtat och sagt det till mig, att jag har ett litet blåsljud.
Hursomhelst, om några månader ska jag bli kallad till en ultraljudsundersökning för att konstatera att det inte är något allvarligt fel på hjärtat. Kan vara bra att veta hur det ligger till ifall man hamnar på akuten någon gång och personalen tycker att hjärtat låter konstigt.
Det ska bli spännande att få se hur hjärtat ser ut, hade väl helst velat få en rolig bild på hjärnan, men där kan man (förhoppningsvis) inte ha blåsljud och det är inte fy skam med en liten hjärtbild.

Jag och Filip i klassen lagade mat tillsammans, vi stekte egenhändigt formade hamburgare. Inte illa faktiskt. Känner mig en smula däst nu bara. Hade jag inte känt mig så förbannat däst, som jag ju gör, så hade jag nog skrivit några rader om mitt PU-möte idag. PU står för professionell utveckling och handlar mycket om patientbemötande, etik och så vidare. Väldigt rolig kurs och säkert mycket viktig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får väl se om det blir PU även för mig till våren, isf blir det "crash course" på all PU ni har under T1-5.

Blev förvånad att dom ville vänta så länge med att kolla blåsljudet, eller beror det bara på kötiderna?
Min dotter hade ett blåsljud som dom fann några månader efter hon föddes, det var dock normalt och inte patologiskt som tur var.

Eric sa...

Det kan nog vara en kombination av att jag inte verkar besvärad av det och att det är rätt långa väntetider. Antagligen har jag haft blåsljudet rätt länge. Menmen. Man vet ju aldrig.

Kanske ses vi då till våren på PU:n, om det vill sig väl.
Är det inom biomedicinprogrammet eller är det ett måste för att få hoppa på läkarprogrammet?

Anonym sa...

Det är en separat kurs för biomedicinare men inte någon som vi läser per obligatorium, den här kan man söka om man vill läsa vidare till läkare. Egentligen sker mycket av selektionen till läkarprogrammet för oss via dessa kurser (anatomi+PU) eftersom det bara finns tre kursplatser. Så när man väl har läst dessa har man relativt lätt att komma in..