2006-11-07

Bland ST-läkare och nallar.

Jag satt ingenting vid datorn igår. Jag var i skolan från tidiga morgonen till sena eftermiddagen och efter det arbetade jag på kåren fram till halv tolv. Det var raka spåret i säng när man kom hem strax efter tolv.

Finns det då något att skriva om det jag varit med om sedan jag skrev sist?

En del kanske.

Som sagt var jag på skolan igår, vi hade först en föreläsning om cellens reglering av metabolismen.
Sedan hade vi en föreläsning om kultur i läkarutbildningen.
Det säger sig självt att den senare föreläsningen var mest intressant och den var säkert också nyttigare.

Efter skolan var det då dags för mitt första pass som personal på Kårhuset Villan. Det var någon ST-läkarsittning, ingen speciellt livad tillställning. Jag låter det passera för att det var måndag och de skulle upp tidigt på föreläsning dagen efter och att alla verkade vara över trettio. Jäkla dåligt med dricks blev det också. 17 kr och 50 öre att dela på. Att jag är lite syrak beror på att vi jobbar gratis för att kunna hålla priserna nere och tacken vi studenter får av läkarna med fast inkomst är sjutton och fucking femti!
Det är egentligen bara själva principen jag stör mig på, jag gick inte dit för att tjäna pengar utan för att göra något annat än att mögla bort på rummet. Och det var faktiskt roligt, hade trevliga medarbetare.
Tack och lov för att det var 38 platser bokade men endast lite över 20 pers som kom. Har mat för flera dagar nu. Lite paj med västerbottenost, lök och kantareller (riktigt delikat). Baconlindad kyckling med mjukost i och ris till.
Vi klämde några pannacottor på plats, de gick dessvärre inte att slå in i folie och ta hem.

Jag vet inte varför, jag vill inte bli barnläkare och jag gillar inte dagisbarn av hela mitt hjärta, men ändå så har jag halkat in i planeringsgruppen för Nallesjukhuset denna termin, som enda kille dessutom. Haha. Men det är kul, så jag fortsätter väl att vara med.
Poängen med nallesjukhuset är att vi ska anordna en dag där dagisbarn får komma med sina sjuka nallar till doktorn. Och det är vi läkarstudenter som ska vara doktorer. Det är väl tänkt att detta ska avdramatisera framtida sjukhusvistelser. Sen är det lite träning för oss studenter i att kommunicera med barn.

Nu är det dags att klämma en liten kycklingbit med bacon och ris tror jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nallesjukhuset är ju bara för mysigt!! :)