2008-09-05

The study of Suffering

Efter en vecka av patologi har jag fortfarande inget riktigt hum om hur hösten kommer bli. Jag vet som inte riktigt vad för saker som jag kommer att lära mig, förutom att det förhoppningsvis är massor.
Vad är det för struktur på kursen?
Kommer casen äntligen bli riktigt bra?

Jag har dock hunnit med att fatta att cancertumörer uppstår på ett mycket komplext sätt och att det finns många olika sorters cancrar, särskilt verkar det enligt boken finnas en massa väldigt ovanliga cancersorter. Så finns det naturligtvis många fina molekyler (MYC, p53, p19 [eller var det p16?] och RB etc) att stirra sig blind på.

Idag var det en ganska bra dag, satt en hel del på MB och tog mig igenom slutet på neoplasikapitlet (äntligen!), sen var det uppvisning av obduktionsavdelningen. Riktigt fräscht ställe måste jag säga, patologerna och liken har en ganska fin vy att blicka ut över dessutom.

Inga kommentarer: