2008-09-25

Grizzlymannen och jag

Ikväll var jag för trött för att hänga med ner på stan, så det fick bli en liten film istället.
Grizzly Man.

Filmen bygger på miljö-/björnaktivisten Timothy Treadwells efterlämnade band. Lite som The Blair Witch Project, fast bättre, mer intressant och på riktigt. Regisserad (för även dokumentärer är ju regisserade) av Werner Herzog, en filmskapare jag gillar.

Treadwell spelade in en hel del naturfilmer i Alaska och hans liv slutade några timmar efter de sista klippen, han blev uppäten av en grizzlybjörn. Detta är ingen spoiler, för filmens dramaturgi bygger inte på huruvida han kommer att överleva eller ej, utan mer på hans personlighet och engagemang.

Jag gillar hela filmen, var en naturfilmsjunkie när jag var mindre, men andra människor kan uppskatta den också. För det är inte bara natur, det är även människans relation till naturen och framörallt grizzlymannens relation, till både natur och mänsklig civilisation. Jag skulle vilja kalla honom totalt vrickad, men gör nog inte det, för han verkade leva sitt liv till fullo och det finns inget galet i det egentligen.
Dock så har jag invändningar på hur respektlös han verkade vara mot naturen.

Nåja.
Långt textstycke om en liten film man borde se istället för att läsa om.

Inga kommentarer: