2008-09-01

Naturen bet mig

Igår när huvudvärken hade försvunnit begav vi oss till skogen utanför Umeå, det var dags att jaga svamp. Vädret var mycket fint och naturen också. Vi strosade runt och letade efter gratisdelikatesser efter marken. Rätt vad det var så skymtade jag något gult och kunde snart konstatera att det gula fanns i mängder runt omkring mig och mina fötter. Carl inspekterade och fastställde vad jag befarat: trattkantareller.
Det är svårt att beskriva den tillfredsställelse man får av att plocka svamp och i vissa fall bär. Man är ute i skogen och njuter av bara det, samlar in mat och man kan dessutom spara fångsten till ett tillfälle som därmed blir speciellt.

Ute i skogen gjorde omständigheterna att min filosofiska ådra fick vatten på sin kvarn, men eftersom mitt minne inte riktigt hängde med så finns inget här att skriva. Däremot finns det bilder från min kameras minne.

Carl


Svampar

Nu har jag fått blodad tand och längtar redan till nästa tillfälle.

Inga kommentarer: