2006-09-30

Döden

Jag drömmer väldigt mycket och väldigt livligt. Inatt var det dock inte lika behagliga drömmar jag drömde som häromnatten.

Jag drömde att vi under utbildningen skulle försöka sätta oss in i hur det är att dö. För att förstå döden utifrån patienternas perspektiv så skulle vi göra någon övning där vi själva dog på låtsas.
Det slutade med att jag vaknade i min säng, förtvivlad av dödsångest och med händerna i ett halvstarkt grepp runt min egen hals.
Även om jag bara drömde så fick jag ett nytt perspektiv på döden som kan vara till nytta i mitt fortsatta liv som människovårdare.

Idag är två saker inplanerade:
1. Jag ska hjälpa en snubbe att bära en massa möbler från Jysk till en lägenhet 2 km bort. Snubben jag hjälper tycker tydligen att det är smartare att anlita ett gäng studenter en lördagseftermiddag än att betala de där 500:- det kostar att få grejjerna hemskickade till dörren. Menmen, vissa saker får ju inte kosta något i vissas ögon. Det är klart man ställer upp dock!

2. Vi ska gå på någon indie-klubb till kvällen, nere i självaste Umeå! Jag har inte varit nere i stan särskillt många gånger än sedan jag flyttade hit. Ska bli skönt att komma ner till stan där det inte är riktigt såå många stundenter.


Innelista:
1. Luncher i matsalen i centralhallen på Norrlands universitetssjukhus. (Kaffe ingår).
2. Promenader i kulvertarna under samma universitetssjukhus. Ibland hamnar man på psyk, ibland på infektionskliniken och ibland på ortopedteknisk verkstad.
3. Filmkvällar. (Oldboy och Rushmore har varit två riktiga höjdare).

Utelista:
1. Arroganta och osnutna attityder bland vissa av kursarna. (Detta skriver jag med viss risk för socialt självmord).
2. Grundläggande anatomi och medicinsk terminologi. (Ossa Mandibula?)
3. Köksdörren i korridoren. Irriterande att man måste lägga en sopskyffel i vägen för att den ska kunna stå öppen.

Inga kommentarer: