2006-09-17

Finsittning

Igår var det då dags för den stora fina finsittningen. Det blev rätt trevligt trotsallt.
Jag och Niklas tog en öl hemma hos mig innan vi drog iväg till Villan (som vårat kårhus heter). Båda var vi något tveksamma till hur trevligt det skulle kunna bli, jag menar, på finsittningar brukar det vara ganska svårt att få igång någon konversation med sin bordsdam eller vem det nu vara månne eftersom det hela tiden stäms upp till sång.
På finsittningar verkar det vara sjungande och skålande som är poängen. Det är mer som ett organiserat sätt att supa och skråla än ett intimt sätt att umgås så att säga. Det är ganska kul, men är man ute efter att lära känna folk, då ska man inte enbart sikta in sig på studenters finsittningar.

För att beskriva lite av kvällen så var det först så att läkarnollorna först träffades utanför för en fördrink. Sedan begav vi oss in och skulle leta upp sällskapet till middagen, jag fick "Fångad av en..." skrivet på en lapp. Jag skulle alltså leta på damen med fortsättningen på sången och det skulle bli min bordsdam.
Till förrätt fick vi en kall tomatsoppa, nu kommer jag inte på vad namnet var, men det var snittsigt. Till huvudrätt blev det firre med sås och desserten bestod av hallonkaka och vaniljglass.
Det var under den här trerättersmiddagen det var svårt att umgås på grund av sjungandet och skålandet.

Efter middagen var det frigång, det var då det blev riktigt trevligt. Det är så mycket skönare att umgås under lite friare former!

En rolig sak med kvällen var att min nollegrupp blev utsedd till årets nollegrupp, jag tror att det berodde lite på vårat spex och framförallt på våra uppdrag... de där när vi badade i universitetsdammen osv. Vi fick en flaska mousserande som vi gladeligen klunkade i oss. Även om jag inte rakade håret drog jag mitt strå till stacken när jag via mitt alter ego Tanja uppträdde på spexet, så jag kunde dricka med ett rent samvete. :D

Idag är det valdag, men jag har faktiskt redan röstat, så jag kan ta mig en ordentlig söndagspromenad istället. Funderar på en repa runt Nydalasjön, som by the way har ett par riktigt fina badplatser.

Inga kommentarer: