2007-10-27

Två favoritlåtar denna vecka

Jag känner mig tudelad i mycket just nu. Inte plågsamt då, mer den här: Shape up eller Jazz? Eller vara slappa? Det är svårt att bestämma sig.

Det samma återkommer på andra ställen med i mitt liv:

I musiken kan jag inte bestämma mig för vilken låt som får vinna denna vecka.
Det står emellan The Arcade Fire's låt My Heart is an Apple och Television's bit Elevation.

Båda låtarna klingar vemodigt, den första är något mer hjärtskärande vacker och så. Det känns verkligen.
Den andra har en helt underbart galen takt plus bra bas och gitarr som är skitbra. Det är en skruvad låt som är riktigt bra, den är som otight och ändå tight. På en och samma gång. Och vilken sångare (John Verlaine), cool röst. Jag gillar den.

Okej, Win Butler's röst går inte av för hackor den heller. Den är ju fruktansvärt bra den, fast på ett annat sätt. Väldigt uttrycksfull. Jag är lite avundsjuk.

Men Television har ju ett coolt omslag till sin skiva Marquee Moon, där man då återser låten Elevation.
Kanske är det där det avgörs...


Ja!

Inga kommentarer: