2007-07-10

Langeline - the concept

Nu kommer ett av de inlägg jag tänkt skriva om Roskildefestivalen, inlägget om Langeline.

Grillen, oasen, fenomenet Langeline.
2004 när jag och Simon var på väg in till stan så upptäckte vi stället. Jag kan inte riktigt minnas vilken dag det var, men jag tror det var typ sista festivaldagen på en ganska dålig Roskildefestival. 2004 var ett jobbigt år och det avspeglade sig även på vår Roskildevistelse (på vilken jag även fick en lättare ketoacidos första morgonen, p.g.a. att jag glömde skaka mitt dåvarande långverkande insulin på fyllan första kvällen... whatever... jag spydde en massa första förmiddagen).

Hursomhelst, det var ett ställe med charm. Från framsidan ser det inte ut att vara mycket till världen. När man går in till haket möts man av en ganska liten pizzeria, mest avsedd för avhämtning. Men pizzabagarna visade oss vägen, genom köket, förbi toan till baksidan. En liten innergård, mysig, ganska lugn och framförallt ganska långt ifrån festivalcampingskänslan. Vi åt bara en gång där 2004, men vi bestämde oss för att det skulle bli fler besök nästa festival. Det var en riktig upptäckt.

Langelines underbara baksida.


Interiören får mig att tänka på en Grandaddylåt.


2005 kom och jag tror nog att vi åt där de flesta dagarna. Jag åt i alla fall där alla dagarna jag var där. Vi blev vänner med ägarna, vi skojade med dem, de skojade med oss. Bogo fick till och med knåda degen... efter sitt toabesök.. Det var hur kul som helst varje gång de kom ut med mat. Vi började få gratis kaffe av dem. Sista dagen fick vi gratis mat av dem också!

Ett litet plus, kan jag tillägga, var att man från toaletten kunde se ut på uteplatsen man åt. Man kunde alltså, om man så ville, delta i samvaron även fast man hade andra behov att uträtta.

2007 var Langeline helt underbart att komma tillbaka till. Första dagen kommer jag in, beställer och en av bagarna säger "For you my friend!" och räcker mig en Tuborg grön. Det var extra skönt att hänga där i år, ingen lera och inte många andra gäster. Hur skönt som helst. Langeline är en av anledningarna till att jag åker till Roskilde.. det lägger till det lilla extra till festivalen.. även om det inte är en officiell del utav den.

Mer behöver inte sägas.

Inga kommentarer: