2007-07-22

Eskalerande

Helt apropå "Five years", jag är nu inne på den för andra gången. Det slog mig att det är en väldigt bra låt och det har slagit mig att den också är en eskalerande låt. Vad jag menare med det är att den växer och växer, börjar enkelt och med tiden tillkommer instrument och sången blir mer utsvävande.
Hur som helst, kanske är det ett bra recept att göra en låte eskalerande. Hörde häromåret en låt, med något band, något nytt... kanske Arcade Fire, det var en eskalerande låt i alla fall. Började med lite få instrument och spårar ur i jag vet inte vad. Allt möjligt går att höra och det låter helt fantastiskt.

Två exempel till på eskalerande låtar som är fruktansvärt bra är Rock 'n' Roll Suicide från samma skiva som Five Years och så förstås Led Zeppelin-låten Stairway to heaven.

Jag är en nörd, men det här med eskalerande låtar har jag velat skriva bra länge och nu kunde jag inte hålla mig längre.

Det vore bra jävla typiskt om jag nu har stavat fel på eskalerande.

Inga kommentarer: