2007-06-06

Nära en vägg

Det här med tentaångest.

Man börjar en ny kurs. Man säger att "den här gången ska jag minsann plugga i tid" och "efter varje föreläsning ska jag gå igenom innehållet på den, kapitlet i boken och anteckningarna, jag ska inte gå hem och blogga det första jag gör. Jag ska lustläsa på helgerna, inte vara för länge på Villan och jag ska vara trevlig mot alla i klas(s)en".
Man går på föreläsningar, demonstrationer av olika slag och man sitter på biblioteket.

Men till slut så kommer då tentan.
Den här kursen har jag skött mig rätt bra tycker jag. Det har varit kul, man har läst mycket i böckerna. Man har repeterat och så vidare.

Men ändå känns det som om man inte kan någonting. Melanocyter trillar till höger i skallen, de basala ganglierna åt vänster och var nucleus ruber håller hus och pysslar med, det vet nog inte ens Meissnerkropparna.

Det är himla kul att plugga, det är mindre kul att trycka in det i skallen som om man voro ett tomt korvskinn på Lithell's (i Sköllersta, en bit utanför Örebro helt apropå).

I sommar ska jag sola, jobba och kanske läsa en del. Kanske till och med om kroppen.
Men nu vill jag bara ligga i sängen, lukta på nytvättade lakan och fundera på färgen på gräset.

Kan vi inte bara säga att Eric han kan tillräckligt ge honom ett ordentligt G. Låt honom passera till nästa kurs. Ingen friktion.

Det har varit mycket i skolan ett tag nu. Först duggan på rörelseapparaten, nu tentan och man har inte varit ledig en hel dag på över en månad. Man har aldrig riktigt vågat unna sig en helt ledig dag. Trots att jag tycker att jag har lyckats koppla bort skolan rätt bra ändå, så tycker jag mig känna mig rätt slut nu.
Jag är inte less helt och hållet. Jag är bara sugen på att stänga av ett tag.

Åter då till tentaångesten. Jag har ingen. Ingen alls. Jag får ibland slängar av obehag, kanske lite lätt ångest, men jag vet inte. Jag känner att jag kan klara tentan. Jag känner framförallt att om jag inte klarar tentan är det helt okej.
Men visst, det kommer bli ett ordentligt sympatikuspåslag när det börjar dra ihop sig för beskedet om hur det har gått på tentan.

Så här kommer jag ha det i nio terminer till. Sen kommer AT:n med påföljande skrivning och sen kommer ST. Det är lika bra att vänja sig och lära sig hur man får till livet trots plugg och jobb. Slit.

Ikväll är det fotboll och jag har just klämt en fläskkotlett med dillkokt färskpotatis. Sommar sommar.

/Legolas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Japp, och det blir inte bättre...