2009-01-19

Kandidat 32 rapporterar

Många delar in läkarprogrammet i pre-klin och det som kommer efter. Preklin innebär alltså det som kommer innan de kliniska äventyren, de långa terminerna med anatomi, kemi, cellbiologi och patologi.
Det som kommer efter är då den kliniska utbildningen, när man lär sig själva yrket. Klassen är nu uppdelad på två, den ena halvan gör projektarbeten nu och det innebär att många farit iväg till fjärran länder för att få sig lite nya perspektiv och kanske en stråle sol.
Den andra halvan som jag tillhör har precis börjat med Klinsik baskurs 1 del 1. Vi är kvar i vinterumeå och ska lära oss både ett och annat om stroke, hjärtsjukdomar och lungåkommor.

Första dagen inleddes givetvis med ett litet upprop, sedan fick vi lära oss det mest grundläggande om att lyssna i stetoskop (ett finare ord finns: auskultera). Jag är nästan säker på att de lagt in auskultationsövningarna på första dagen enbart för att stetoskopviftande kandidater inte bara ska ha vackra stetoskop som accessoarer utan också viss kunskap i hanterandet utav dem, det blir ju mindre genant då.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Menar du att vi behöver kunna använda dem också?
Ouch, jag som bara införskaffar ett pga pur status.

Aina sa...

vi är så coola!!

Eric sa...

Vill man vara fin får man lida pin.

Browny sa...

Du e du på 6:e terminen? haha, kunde ju ha frågat...men var så nyfiken =P

Eric sa...

Nu är jag på sjunde, men då var jag på sjätte.