2006-10-19

Ost och vin.

Idag började stereon spela 05:28. Jag klev upp något senare och klockan 07:20 gick jag slutligen iväg till Östra paviljongen. Den fruktade tentabyggnaden nära Ålidhem...
Det var dags att tenta av den grundläggande anatomikursen. Jag tyckte det var rätt roligt måste jag erkänna. Fast jag vet inte om det gick bra, men det känns som om det borde bli godkänt.

Efter det bar det iväg till stan för att lite skor skulle tittas på och framförallt så skulle mat ätas. Vi rände runt efter den bästa buffén. Men lunchbufféerna var under all kritik. På kinarestaurangerna ingick halvdann pizza till den halvdanna kinabuffén och på pizzeriorna var det tvärt om. Och det såg inte så himla gott ut faktiskt.

Till slut blev det en kebab med bröd och hamburgerdressing, har de ingen vett här uppe?! Jag har inte ätit en enda kebab med riktig sås på hela tiden!

På eftermiddagen hade vi upprop och första föreläsningen på cellens struktur och funktion (CSoF), det är den kursen som jag kommer att ägna den mesta av min tid åt fram till den sjunde mars 2007, då vi har tenta på alla 20 poäng eller vad det nu blir.

Nå, till dagens höjdpunkt. På vägen till Akademibokhandeln såg jag och några kursare ett anslag om universitetes årliga högtid. Det skulle vara föreläsningar om lite olika intressanta saker på kvällen på våning 9 på NUS.
Vi gick dit.
Först var det någon Neurokirurg som pratade om någon pace-makerliknande historia man kan operera in vi ryggmärgen för att behandla smärta genom elstötar, väldigt intressant. Sedan var det någon professor i molekylärbiologi eller vad det var som snackade om lipoproteinlipas. Den var inte såå intressant.
Som avslutning hade de nån fransk hjärtexpert som skulle prata om evolutionär medicin. Det blev roligt, men mest för att jag tänkte på kommissarie Clouseau i Rosa pantern.
Hursomhelst, efteråt så blev man bjuden på gratis mat och vin till det. Det var ostar och pajer och snittar och kanapéer och gud vet vad. En förjävligt god lingonpaj blev det som avslutning. Mätt och belåten gick jag hem, lite extraglad över att jag nu slapp fixa kvällsmat.

Nu ska jag sova efter en lång dag, har svårt att hålla mig vaken just i detta nu, det är mest tangenternas smattrande som får mig att inte somna helt.

4 kommentarer:

Eric sa...

Jag stavar inte så bra när jag är trött och den här kommentaren skrev jag mest för att jag vill ha kommentarer. Jag tycker det är väl få kommentarer och det är patetiskt att jag sitter och kommenterar mina egna textrader så här. Nåja.

Anonym sa...

Äh, vem bryr sig om några kråkor. Soft med gratis tilltugg och vin! Blev sugen som fan på ost- och vinkväll nu! Mums

Anonym sa...

Döners har ju sjysst kebabsås. Fast det har du nog kanske listat ut vid dethär laget. :)

Eric sa...

Aha, vet inte om jag ens har hört talas om stället. Jag tröttnade på att leta god kebab när jag aldrig hittade något som var bra. :/ Men jag ska göra ett försök.