2007-01-11

Bland volleybollar och avskedsfester

Igår var jag för första gången på IKSU (IdrottsKlubben Studenterna Umeå).
Det är ett ställe som är på alla umeåstudenters läppar hela tiden, känns det i alla fall som och jag har alltså aldrig satt min fot där tidigare.
Jag och tio andra ifrån klassen skulle nu spela beachvolley tillsammans. Det var riktigt kul och idag känner jag mig lite stel i benen.

Niklas som är en av dem jag umgåtts mest med här uppe i Umeå, framförallt under början av hösten, har kommit in på läkarprogrammet i Göteborg och ska därför flytta snart. En avskedsfest gick därför av stapeln igår. Man kan ha åsikter om folk som först tar en eftertraktad plats på ett populärt utbildningsprogram på ett ställe för att sedan ta en ny plats på samma program fast på ett annat ställe. Men det ska jag inte gå in på nu, för innan avskedfesten gick jag förbi hos Filip och lagade mat. Det blev potatismos och euroshopper-falukorv. Jag som knappt har ätit riktigt potatismos sedan jag fick diabetes (har hört att det är en dålig maträtt för oss) åt en hel del potatismos. Jag kunde inte få nog helt enkelt. Det var vansinnigt gott och kanske var det den stora mängden jag tryckte i mig igår kväll som gjorde att jag mådde lite dåligt i morse.
Men vafan, åter till avskedsfesten.
Jag måste säga att det var väldigt, väldigt trevligt. Folk satt pch småpratade om allt möjligt, surplade vin, öl och vad det nu fanns. Någon hade tjeckisk pepparkaksvodka med sig (som jag bara luktade på dock). Det fanns chips, godis och annat onyttigt att stoppa i sig. Och kanske var det min framfart på dessa domäner som gjorde att jag fick ont i magen en stund under kvällen och vaknade i morse och mådde lite dåligt.
Det fanns finwiskey också, rökig och dann. Inte konstigt att Regalskeppet Vasa kom på tal två gånger när smaken diskuterades.

Ett av kvällens absolut roligaste ögonblick, tycker jag i alla fall, var när vi diskuterade orealistiska uppfinningar vi skulle vilja komma på.
Allt från teleportörer, hårddiskar till hjärnan och tidsmaskiner diskuterades.
Men den roligaste uppfinningen stod Oskar för: "Jag skulle vilja ha en maskin som man kunde pausa tiden med, så att man skulle kunna stoppa tiden och plugga". Kanske sa han inte exakt så och lite av det roliga försvinner i och med att sättet han sa det på är lite svårt att få med i en text. Men det var roligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

IKSU är det bästa med hela Umeå. Å ena sidan är jag kanske lite partisk eftersom jag instruerar där. ;)

F.ö är beachvolley väldans roligt!