2007-12-09

Saffran

Vi lagade fisksoppa igår, det skulle vara saffran i. Första vändan till affären glömde jag saffran fast jag körde med mantrat "Glöm inte köpa saffran" från det att jag talat med Aina i telefon och jag stod öga mot öga med kassörskan.

Misstaget upptäcktes hemma hos Henke, vi diskuterade lite vad man, förutom saffran, kunde krydda soppan med, timjan?

Henke: "När du ändå är iväg kan du väl köpa körsbärstomater och fiskbuljong?"

Eric: "Bra! Bara tre saker att komma ihåg: saffran, körsbärstomater och fiskbuljong!"

Alles gut.

Eric i affären: "Bara tre saker att komma ihåg: saffran, körsbärstomater och timjan!"

"Åh, sån tur, det finns bara en burk timjan kvar och den får jag!"

Det blev många körsbärstomater och ett paket saffran.

Kommer hem till Henke igen, med en tilltagande smärta i ryggen/axeln.

"Fan!
Det var ju fiskbuljong jag skulle köpa."


Jag var tvungen att lägga mig ner och deppa lite på sängen. Kollade på när Henke skypade med familjen i Västerås, det gav myskänsla. Det behövdes.

Allt löste sig till slut, det blev gott. Så gott att jag tänkt storkoka samma sorts soppa ikväll. Men jag glömde köpa saffran i affären.

Inga kommentarer: