2010-08-16

Visst är det väl bra med lite mer i plånboken varje månad?

Att moderaterna är ett skattesänkarparti är väl ingen nyhet, nu har man dessutom slutat hymla med det igen, efter allt prat om välfärdens kärna. DN, DN, Aftonbladet.

Jag sitter och tänker på vad som är bra med skattelättnader.

För mig själv som student så känner jag inte av någon ändring i plånboken alls. Lyckligtvis är det fortfarande gratis att utbilda sig på högskola.

För en medelsvensson tror jag att de utlovade skattelättnaderna inför detta val skulle kunna innebära några hundralappar till i plånboken varje månad. Vad gör man för några hundralappar extra? Man kanske kan överväga att betala den där fackavgiften som blev så förbaskat dyr för snart fyra år sedan, eller nej, vad ska man med trygghet till när man har ett jobb och det finns så mycket annat som drar i sedlarna.

Vad är det svensken betalar för att få dessa skattesänkningar?
Är det sämre mat i äldreomsorgen, färre lärare, dyrare mediciner osv?
Jag tror det.

Om man tänker efter lite så innebär skattesänkningar egentligen också lönesänkningar. Arbetsgivaren betalar ut en lön till arbetaren, från denna lön dras arbetsgivaravgift och diverse skatter, det tycker jag är okej (inte bara för att jag är student, en dag kommer jag med glädje betala skatt). Arbetsgivaravgifter och skatter är till för att man ska få pension, utbildning och vård och så vidare. Om skatten sänks kommer du att få mer i plånboken, men mindre av din lön kommer att investeras i det gemensamma projektet. Så, för att stödja välfärden lika mycket som du gjorde innan, måste du alltså jobba mer. Dock kommer du tjäna mer, men vill du jobba mer än du redan gör?

Sedan finns en risk att löneutvecklingen p.g.a. skattelättnaderna stannar av. Således blir det mindre pengar till välfärd, inte så mycket mer pengar i gemene mans plånbok, men desto mer i företagsägarnas.


Så vad är då viktigast: en liten smula mer i plånboken eller en bra välfärd?

Mitt skrivande har den senaste tiden blivit mycket politiskt inriktat, kanske är det tråkigt att läsa, men jag är oerhört bekymrad över framtiden för detta land så jag måste åtminstone få någon sorts utlopp.

Inga kommentarer: