2010-08-04

Avslöjande

Jag vaknade i morse till att Jan Björklund vill göra det lättare för skolor och universitet att neka kvinnor att bära heltäckande slöja, i och med detta har en tråkig debatt tagit fart även i Sverige.
Att förbjuda heltäckande slöjor kan tyckas som ett sätt att komma åt ett kvinnoförtryck som man ser inom islam. Graden av kvinnoförtryck som slöjor innebär är jag inte rätt person att uttala mig om, jag är inte helt bekant med traditioner, kulturella regler och muslimska kvinnors önskningar. Vad jag dock vet är att utbildning kan vara befriande, berikande och en väg in i samhället och om man nekar dessa kvinnor tillträde till utbildning på grund av heltäckande slöjor (niqab och burka) betraktar jag dem inte som mindre förtryckta.

Huvudargumentet Björklund har för sitt utspel är att han anser att utbildning bygger på kommunikation och att det inte går att kommunicera med någon som man inte kan se ansiktet på. Till viss del har han rätt, men han skjuter in sig på fel mål, det borde inte vara omöjligt att finna sätt att lösa problemet utan att ta bort slöjan eller den slöjbärande kvinnan.

Inga kommentarer: