2009-03-26

Röntgenveckan

Den sista veckan innan projektarbetet drar igång är det röntgenkurs som gäller. I dagarna fem ska vi sitta på nionde våningen och lyssna på föreläsningar om röntgen, datortomografi (CT), magnetröntgen (MRT)... förlåt, magnetresonanstomografi och en del annat smått och gott (ultraljud och nuklearmedicin vill säga).

En del saker har varit riktigt bra och en del saker mindre bra.

Snubben som visade bilder på hjärnan tagna med magnetkamera fick mig nästan omvänd till radiologins sida.

Webbduggan vi har som någon sorts examinationsuppgift är nu avklarad, faktiskt på första försöket(!). Och skulle man inte få godkänt första gången, så får man reda på det med en gång och man kan göra om så många gånger man vill. Jag satt hemma med en kopp te framför min dator när jag gjorde uppgiften, sånt här gillar jag som alternativ till salstentor.

Nu måste jag dra till sjukhuset igen, ska titta på deras gammakamera. Inget jag kan missa, mamma jobbar med sånt och det är dessutom närvarolistor.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Röntgen säger du? Är det månne det nya svarta? Tåls att ägna en tanke åt (även om akuten känns mer som my thing).

Har även funderat på om jag skulle säga hej när jag ser dig på MB nästa gång, men du kanske tror mig helt galen i sådant fall (iofs så bits jag inte heller för den delen).

Eric sa...

Det är okej att säga hej, men du får definitivt inte bita!

Akuten känns väldigt my thing för
mig med, men det är rätt mysigt att emellanåt titta på fina bilder på nervsystemet.