2009-03-30

Kanske minns jag fel men...

... jag tror att i torsdags på föreläsningen om kliniska tillämpningar av ultraljud hade radiologen (alltså röntgenläkaren) som orerade lagt in en bekant bild på sin powerpoint-presentation. Bilden föreställde ett skivomslag. Skivan heter Meddle och det var Pink Floyd som stod för den 1971. För mig var bildens närvaro i presentationen till en början obegriplig, men sen upptäckte jag finessen med denna lilla populärkulturella referens: på Meddle finns den drygt 23 minuter långa slagdängan Echoes. Kan man lite om ultraljud, så kan man lista ut att Echoes skulle kunna referera till att man faktiskt använder ultraljudets eko för att få fram bilderna som man ser vid undersökningarna.

Jag borde nästan skicka ett nördigt mail till den aktuella föreläsaren för att bringa klarhet.

4 kommentarer:

Ylva sa...

eller så låter du bli :P

Eric sa...

Då kommer jag aldrig få veta!! :'O''''''

Fredrik sa...

Såklart du måste maila!
Alla referenser till musikaliska epos måste utredas grundligt.

vincent sa...

Vilken fantastisk slutledningsförmåga du har! Och kunskaper om gamla omslag. I'm impressed.