2007-04-01

Sunday illness IV

Jag får börja planera mina sunday illnesses några dagar i förväg, för nu är det fanimej stiltje i huvudet.
Snackade förvisso med Filip igår om vilken sjukdom jag skulle välja, men jag vet inte. Kommer inte ihåg vilka vi snackade om var intressanta.

Men i alla fall: Stiff Person Syndrome.
Jag valde detta syndrom för att jag gillade namnet. Sen visade det sig att jag som typ 1-diabetiker löper större risk att få även denna sjukdom. Typiskt va? Den är inte särskilt vanlig, den är faktiskt riktigt ovanlig, ja säkert så ovanlig att om jag skulle få den så skulle mitt fall tas upp på storronden på sjukhuset, ja kanske skulle man skriva en liten artikel i någon medicinsk tidskrift till och med.

Sjukdomen beror på att enzymet GAD-65 (glutaminsyredekarboxylas) hämmas och det leder till att det bildas för lite av transmittorsubstansen GABA... vilket i sin tur leder till en rubbning av balansen mellan hämmande och stimulerande motoriska signaler. Detta leder till muskelkramper som kan vara väldigt allvarliga. Dessa kan skada muskulaturen och skelettet.
Det blev många leder till, men jag gillar GAD-65. Älskade trebokstavskombination-med-ett-nummer-efter(!).
Man får alltså muskelkramper, det är väl därför det heter stiff (stel) person syndrome.

Som behandling kan man köra plasmaferes för att få bort anti-GAD-65-autoantikroppar (antikropparna mot GAD-65) ur blodet.
Det finns mer man kan göra, ordinera muskelavslappnande och så vidare. Men nu är jag så trött att jag inte orkar skriva mer...

Och jag som skulle skriva en PU-rapport idag, hade jag tänkt.
Illa.

Inga kommentarer: