2006-11-23

Nörderi gånger två

Blev nästan sen i morse, var ju tvungen att packa gymnastikskorna, kortbyxorna och lite duschgrejjer. Idag var det dags för innebandy på Landstingshuset. Medicinska föreningen får låna hallen gratis.

Kom på, när jag gick ut genom ytterdörren till mitt hus att klubban fortfarande befann sig till vänster innanför min rumsdörr två våningar upp. För att inte riskera att komma för sent så fick jag ignorera klubban, så länge.
Jag kom i tid i alla fall.

Vi fick ett nytt case idag. En snubbe, påhittad förmodar jag, med HNPCC (Hereditary nonpolyposis colorectal cancer).
Vi ska förklara sjukdomen ur ett molekylärt perspektiv. Varför den uppstår och så. Att veckans genomgående tema kommer att vara DNA-replikation (alltså när DNA:t kopieras innan celldelning) pekar mot att den här mannen i caset har en mutation någonstans som stör hans DNA-replikation eller något i samband med det. Vi har kommit fram till att han har en mutation som försämrar ett av de proteiner som kontrollerar att DNA-replikationen gått rätt till, ett protein som så att säga korrekturläser DNA-strängen. Jaojao. Sånt håller vi på med här uppe. Det värsta är att jag tycker att det är kul.

På Medicinska Biblioteket (MB) så kollade jag i en bok, "Tumörsjukdomar", i mitt sökande efter svar. Daniel, min kära klasskompis kollade också i den boken och fann ett intressant "tryckfel". Vi var på denna sjukdom som berodde på ett fel i DNA:ts korrekturläsning. En och samma mening var skriven två gånger i boken på stället som sjukdomens orsak beskrevs.
Vi måste bara maila författaren för att få ett svar på frågan om det var ett nördigt skämt, ett pedagogiskt grepp eller bara ett tryckfel som fanns där som ett ödets ironiska spratt.
(Mitt nörderi nummer 1).

Efter vistelsen på MB så blev det en rask promenad hem till Mariehem för att hämta klubban. Då upptäckte jag ett inkassokrav för en räkning jag inte fått eller ens (enligt mig) borde fått. Jag blev så irriterad att jag nästan ville skita i att spela innebandy.
Dock så hade jag mina gympagrejjer inlåsta i ett skåp på skolan, så de måste ändå hämtas, jag gick tillbaka till skolan igen.
Jag vet inte hur många gånger jag för mig själv skakade på huvudet i ren ilska på vägen till skolan, men det var minst tio. Tänkte sedan att irritationen kunde vara en bra peppare inför innebandyn, blev då av någon anledning på bättre humör.

Jag kommer inte orda så mycket om innebandyn, vi var mest läkarstudenter där, fastän biomedicinare, logopeder och vilka det nu mer är som är medlemmar i medicinska föreningen, också är så välkomna.
När jag kom hem igen efter ytterligare en liten gångtur så var jag bara så himla värd lite kexchoklad.
Kommer få träningsvärk i skinkorna känner jag nu. Fast jag stretcha.

Mitt nörderi nummer 2 var när jag för en stund sedan hade lite huvudvärk, den har släppt nu, men då var jag bara tvungen att fastställa den medicinska termen för var huvudvärken satt: Frontalloben på höger hemisfär. Ganska ytligt.

Yrkesskadad... reda.

Inga kommentarer: