2006-07-14

Umeå vs Stockholm

Någon gång i början av juni, efter att ha genomgått intervjun på Karolinska institutet dök tanken upp i huvudet att jag möjligen skulle kunna hamna i situationen att jag skulle behöva välja mellan Umeå och Stockholm
Jag viftade bort tanken, "Kommer jag in någonstans, så blir det Umeå och bara Umeå". Nu blev det så att jag kom in både i Stockholm och Umeå.
Hursomhelst, jag har vägt olika för- och nackdelar med båda ställena emot varandra för att komma fram till mitt slutgiltiga beslut...
Jag valde Umeå för att de verkar ha bättre utbildning däruppe, trevligare folk, mindre fakultet. Har hört att det lätt blir anonymt på stora ställen som KI eftersom det är så många studenter.
Jag har bara hört bra saker om Umeå dessutom, jag har inte hört mycket om Karolinska alls.
Efter mina besök har det alltid kännts bra med Umeå, i Stockholm har det bara kännts okej.

Det är visseligen en bit till Umeå, det är nog enda nackdelen med stället... och att vintern är rätt lång där.

Det är inte så att jag Umeå vinner med hästlängder, jag tror att jag nog skulle kunna trivas bra i Stockholm med. Jag har ju ett par kompisar där som jag skulle få träffa oftare om jag pluggade på KI.
Dock blir jag nog en lite bättre läkare om jag pluggar i Umeå, jag vet inte varför, men läkare som är utbildade där har ett bra rykte.

Inga kommentarer: